ENG. By simplifying at limit, we can say that the inverse kinematics forces a Bones chain to rotate evenly and proportional to individual bones.
In this tutorial Henry Dean publishes a tutorial on using a CHOP network to provide a non-uniform distribution of a control objects rotation to a each bone in a chain.

Chops (Channel Operations) is a sophisticated Houdini tool for create complex relationships between channels of different objects. A classic example is the connection between an audio output and the translate on Y and therefore our object’ll start happily jump to the beat.
The same Sidefx had published tutorials (which we present in the link below) for learning chops in Houdini 13.

ITA. Semplificando al limite, possiamo dire che la cinematica inversa costringe una catena di bones (Bones Chain) a ruotare in modo uniforme e proporzionale alle singole “bones”.
In questo tutorial Henry Dean pubblica un tutorial sull’uso di CHOPs network per ottenere una non-uniforme distribuzione della rotazione di ogni singola bone in una catena.

CHOPs (Channel Operations) è un sofisticato modulo di Houdini per creare complesse relazioni tra i canali di diversi oggetti. Un esempio classico é il collegamento tra un’uscita audio e la translazione in Y e quindi il nostro oggetto si metterà a saltare allegramente a ritmo di musica.
La stessa SideFX aveva pubblicato dei tutorial (che vi riportiamo nei link qui sotto) per l’apprendimento del CHOPs in Houdini 13.

Software/Version: Houdini 16 Amarok
tutorial type: Animation (CHOPs network) 
Command used: –
Level: 5/10
time: 22 min 55 sec.

Link: CHOPs in Rigging 1 on Vimeo

Software/Version: Houdini 13
tutorial type: Animation (CHOPs network) 
Command used: –
Level: 5/10
time: 56 min 05 sec.

Link: M01 | Procedural Animation | Intro to CHOPs on Vimeo

Software/Version: Houdini 13
tutorial type: Animation (CHOPs network) 
Command used: –
Level: 5/10
time: 56 min 03 sec.

Link: M02 | Procedural Animation | Intro to CHOPs on Vimeo