ENG. The creation of entire forests is one of the (many) problems that CG is “resolvable” in different ways. The two most commonly used solutions are: use instances of real 3d trees or duplication of simple plans with transparency texture.
This latter the solution proposed by Zacharias Reinhardt in a tutorial divided in two parts, where the first part is expected to generate a single tree with help of “The Grove” addon and creating textures and alpha channels. In the second part it focuses in the set up of how to set up a large scale forest, that is memory friendly and can be rendered using GPU in most cases(GPU are often faster than CPUs but have bigger memory limits).

ITA. La creazione di intere foreste è uno dei (tanti) problemi che in CG è “risolvibile” in diversi modi. Le due soluzioni più usate sono: l’uso di istanze di reali alberi in 3d o la duplicazione di semplici piani alle quali applicare texture di trasparenza.
Quest’ultima la soluzione proposta da Zacharias Reinhardt in un tutorial diviso in due parti, dove nella prima parte si pensa alla generazione di un singolo albero con l’aiuto di “The Grove” addon e a creare le texture e i canali alpha. Nella seconda parte ci si concentra nel set up dell’intera foresta mantenendo la scena memory friendly e renderizzabile attraverso GPU (le GPU sono spesso più veloci delle CPU ma hanno grossi limiti di memoria).

Link: How to Fake a Large Scale Forest in Blender, Part 1 
Link: How to Fake a Large Scale Forest in Blender, Part 2 

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