ENG. Open Shading Language is a programming language for shader description by Sony Picture-Imageworks. From github you can download documentation, the compiler, a runtime interpreter and an extensive shader library.

With version 2019, 3ds Max introduced in its workflow the ability to write and use shaders in OSL language and is distributed with 101 OSL maps ready to use.

Changsoo Eun has published a tutorial where he explains the use and workflow of the OSL maps while the artist Mads Drøschler in a video on Youtube demonstrates the potential of this language.

ITA. Open Shading Language è un linguaggio di programmazione per la descrizione di shader della Sony Picture-Imageworks. Da github si può scaricare la documentazione, il compilatore, un interprete runtime e un’estesa libreria di shader.

Con la versione 2019, 3ds Max ha introdotto nel suo workflow la possibilità di scrivere ed utilizzare shader in linguaggio OSL ed è distributo con 101 mappe OSL già pronte all’uso.

Changsoo Eun ha pubblicato un tutorial dove ci spiega l’utilizzo e il workflow delle OSL maps mentre l’artista Mads Drøschler in un video su Youtube da una dimostrazione delle potenzialità di questo linguaggio.

Link: 3dsMax 2019 – OSL map by Changsoo Eun
Link: 3ds Max 2019 – OSL Shaders by Mads Drøschler