ENG. The first release candidate for 2.79 is out, and and the awaited Principled BSDF Shader! However, with a quick look you notice that there isn’t an IOR control for dielectric and metallic reflectivity but only an “specular” control. This is because the Principled BSDF is based on the PxrDisney Shader.
This video shared by Blackhart Films explains the meaning of “specular” and provides the link to download a nodegroup that allows the use of the most real IOR value.

ITA. La prima release candidate di Blender 2.79 è uscita e con essa l’atteso Principled BSDF Shader. Ma ad un rapido sguardo ci si accorge che il controllo IOR non è abilitato per la riflessione dei materiali dielectric e metallic ma solo il controllo “specular”. Questo perchè Principled BSDF è basato sullo shader PxrDisney.
Questo video condiviso da Blackhart Films spiega il significato di “specular” e fornisce il link per scaricare un nodo che permette l’utilizzo del più reala valore IOR.

Link: Blender: Principled BSDF IOR Fix

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