ENG. At the same time of 3dsmax 2018 release has been today officially released version 5 of Solid Angle Arnold render. “Not just a feature release, Arnold 5 also represents a significant transition to a new architecture, paving the way for major developments to come.”

Faster
Many subsystems in Arnold 5 have been optimized, resulting in significant speedups during both render start-up and ray-trace time.

Better samplers
Arnold 5 includes several sampling optimizations. New two-dimensional dithered sampling, which improves the visual distribution of noise at lower sample rates, significantly improves sampling results with soft shadows, indirect illumination and depth of field. Direct illumination sampling has been redesigned for quad, disk, and cylinder lights, helping reduce noise for both surface and volumetric lighting with these popular light types. Indirect illumination has been improved and can result in significant speedups for indoor scenes.

New shaders
The new Standard Surface shader is an energy-conserving, physically-based “uber” shader capable of producing many types of materials and looks. nb: “uber” shader refers to a single shader with many parameters that can create alone all possible materials. One for all.

Standard Hair
Standard Hair is a physically-based shader to render hair and fur, based on the d’Eon model for specular and Zinke model for diffuse (They are approximation models for scattering).

Standard Volume
The Standard Volume shader simplifies rendering of smoke, clouds, and explosions, without the need to create convoluted shading networks. The shader provides independent control of density, scattering color and transparency, in a way that is energy conserving by default.

Utility shaders
More than 80 optimized and powerful utility shaders, some of which were previously shipped with the MtoA/HtoA/C4DtoA plugins, are now built into the Arnold core rendering library. This greatly simplifies the sharing of assets across DCC apps and pipelines.

OSL support
With 5.0, shaders can now be written in both C++ and Open Shading Language, an advanced shading language for production GI renderers. OSL is a shading language written by Sony Pictures Imageworks for Arnold Render. It is supported by Cycles in Blender and V-Ray.

 

ITA. In contemporanea all’uscita di 3dsmax 2018 è stata oggi ufficialmente rilasciata la versione 5 di Arnold render. “Non solo una versione con nuove funzioni, Arnold 5 rappresenta una significante transizione a una nuova architettura, aprendo la strada a prossimi sviluppi.” .. spero che questi nuovi sviluppi di cui si parla sia il supporto per GPU perchè haimè questa versione ancora non la contempla…

Più veloce
Ottimizzato in diverse parti Arnold 5 risulta significativamente velocizzato sia nel start-up che nel calcolo ray-trace.

Better samplers
Arnold 5 include diverse ottimizzazioni di sampling ma 3 le principali: two-dimensional dithered sampling, che migliora la distribuzone visiva del noise con bassi sample rates con buoni risultati nelle soft shadow, indirect illumination e depth of field. La Direct illumination sampling è stata ridefinita per quad, disk e cylinder lights. La Indirect illumination è stata migliorata e risulta più veloce per le scene indoor.

New shaders
Standard Surface
Il nuovo Standard Surface shader è un energy-conserving, physically-based “uber” shader con la capacità di riprodurre diversi materiali. nb: con “uber” shader si indica un singolo shader con molti parametri in grado di riprodurre, in teoria, da solo tutti i materiali possibili. Uno per tutti.
Standard Hair
Standard Hair è un physically-based shader per il render di capelli e peli basato sul modello Eon per la parte specular e sul modello Zinke per la parte diffuse (sono modelli di approsimazione per il calcolo dello scattering).


Standard Volume
Lo Standard Volume shader semplifica il rendering per smoke, clouds e explosions senza creare intricati shading network.
Utility shaders
Più di 80 utility shader prima separati sui diversi plugin MtoA/HtoA/C4DtoA sono adesso dentro al core di Arnold semplificando il passaggio da un’applicazione ad un’altra.

OSL support
Gli shader possono adesso essere scritti in C++ o Open Shading Language. Quest’ultimo è uno shading language scritto da Sony Pictures Imageworks per Arnold Render. È supportato da Cycles in Blender e V-Ray.

Improved color management
Arnold supporta adesso sia il synColor che OCIO per la gestione del colore in input con le texture che in output per le immagini renderizzate.

tion Path: 3dsMax ritraccia con una curva il percorso dell’animazione di un oggetto che è possibile poi editare direttamente dalle viewport.

Link: Solid Angle Arnold 5
Link: Solid Angle Arnold 5 Introductory video

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